Ais
Hva er egentlig AIS?
AIS brukes som sikkerhet og supplement til radar.
Ombord på et skip vil AIS-informasjon mottatt fra andre skip være et supplement til radarbasert informasjon.
Andre skip som er utstyrt med AIS vil kunne detekteres og identifiseres.
AIS benytter lengre bølgelengde enn radar og gir av den grunn bedre dekning bak hindringer dersom terrenghøyden
ikke er for stor. Videre vil en ved hjelp av AIS kunne skille ut skip som ellers vil gå i ett med land eller andre radarekko.
Rekkevidden til AIS er begrenset av VHF rekkevidde, som først og fremst bestemmes av antennehøyden.
Typisk rekkevidde fra et fartøy på sjøen er 20nm.
Garmins AIS 800
mottaker tilbyr en løsning for sending/mottak av AIS-måldata, og personer til sjøs får dermed en forbedret situasjonsvurdering og bedre forutsetninger for å unngå kollisjoner. Denne NMEA 2000®-kompatible AIS-mottakeren varsler om mulige kollisjoner med andre AIS-utstyrte fartøy i nærheten. Når fartøysinformasjonen brukes sammen med en Garmin-kartplotter og en VHF-radio, er det enkelt å få tilgang til den, og et VHF DSC-anrop til det aktuelle fartøyet kan utføres ved hjelp av et par knappetrykk.
Norsk leverandør: Garmin Norge AS
Klasse A AIS, Jotron TR-8000
Separat display og transponder enhet.
7 "Touch Screen Display.
Programvare oppgraderbar.
Kompakt design for enkel installasjon.
Innfelling eller brakett montering.
Kombinert Junction-box/transponder.
Display har IP54 + Extended temperatur (IEC 60945)
Transponder har IP56, + Exposed (IEC 60945)
Oppgraderbar til å være kompatibel med "inn-land" vannveiers regulerings bestemmelser.
Lett ECDIS-grensesnitt. Kollisjonsalarmer TCPA, CPA.
Leveres med GPS antenne.
Norsk leverandør: Jotron AS
FURUNO KLASSE A AIS TRANSPONDER FA-170
Klasse A AIS , godkjent iht. alle gjeldene regelverk.
Norsk leverandør: Furuno Norge AS